Regnbågshinneinflammation

Regnbågshinneinflammation (även irit) är en autoimmun reaktion, där irisvävnaden av någon oklar anledning blir inflammerad vilket innebär att ögat blir rött och ljuskänsligt och smärtan utgörs av pupillsammandragningen. Smärtan kan även komma när man tittar på föremål på nära håll. Synnedsättning är sällan förekommande vid akut irit - men förekommer om tillståndet förvärras - och variga och kladdiga ögon förekommer inte - däremot rinniga. Om man inte behandlar irit kan det leda till svår värk och komplikationer i form av till exempel högt ögontryck. Det är inte ovanligt om den återkommer flera gånger under livet.

Många patienter som drabbas av regnbågshinneinflammation är oftast friska vilket betyder att man inte kan hitta någon eller några utlösande faktorer till inflammationen. Man tror att vissa infektioner skulle kunna medföra att en irit utvecklas i efterloppet, vilket är ovanligt.

Har vart hos ögonläkaren idag och fått detta besked. Har klagat sen i tisdags att jag haft ont i höger ögat och sett dimmigt. Men har dragit mig till att göra något åt det. Tills idag när jag hade ondare än någonsin. Min kollega så gott som tvingade mig att ringa 1177 och hon gav mig omedelbart en tid hos ögonläkaren. Ögon ska man inte leka med pointera hon. Och hon har såklart rätt.

Nu blir det att ta en sorts dropp 8 ggr dagligen, 2 andra sorter 2 ggr dagligen. 12 droppar om dan alltså. Ett jävla droppande.
Har även fått droppar för att jag har för högt tryck på ögat, vilket tydligen absolut inte är bra. Man ska ligga på ca 17-22 och jag hade 31 på höger ögat.

När jag kom därifrån hade hon haft i smärtstillande droppar och puppillförstorande droppar för att låta nerverna få vila. Min ena pupill var så stor att den täckte hela ögat, såg ut som ett monster.

Har ett återbesök nästa onsdag för att ta nya prover och kolla att det gått åt rätt håll.
Konstigt vad som händer när man börjar bli gammal ;)

Syns inte så bra på bilden men det som är rött är hela min pupill!

Kämpa Verro


Kommentarer
Postat av: sandra

Men gumman då, låter inge skoj det där!

Krya på dig <3

Vi får ta en mat, mys, film, godiskväll snart med Hille och Disa också ;) ! xxxx

2012-01-09 @ 22:24:00
Postat av: Ninnie

Men stackare!:( Tur att du åkte till läkaren. Kram!!

2012-01-09 @ 22:24:07
URL: http://modeflickan.se/ninniesodergren
Postat av: Camilla

Usch stumpan! Mitt ex fick det och vet hur han hade det. du verkade iaf slippa den gigantiska sprutan som skulle rätt in i ögat? Läskigt värre! Hoppas det går över fort <3

2012-01-09 @ 22:55:44
URL: http://camillaannerberg.blogg.se/
Postat av: Helena

OJ! Hoppas medicinen hjälper snabbt och att du snart kryat på dig! Var rädd om dig!

2012-01-10 @ 07:30:40
URL: http://helenasaari.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0