Veronika Agnes Söderström

Idag har jag namnsdag, Agnes är det. Jag heter Agnes efter min mormor som jag aldrig fick träffa=(
Agnes är ett kvinnonamn av grekiskt ursprung, som använts i Sverige sedan 1200-talet. Det kommer från grekiskans agnós med betydelsen ren eller kysk. Haha, vet inte om de stämmer så bra på mig=)
Agnes och namnsdagsgrannen Agneta är namn som avlöser varandra, då det ena anses omodernt eller ålderdomligt, är ofta det andra populärt, och nu är det Agnes som är betydligt vanligare bland de yngre. 31 december 2005 fanns det totalt 14 728 personer i Sverige med namnet, varav 7 899 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 691 flickor namnet, varav 447 fick det som tilltalsnamn.
Min dotter ska heta Agnes har jag sagt väldigt länge, tycker det är fint. Får se vad man tycker sen när det väl är dags. 2 personer har uppmärksammat att jag har namnsdag idag, Kathleen och mamma, puss på er=)
God natt.

Kommentarer
Postat av: kusin

Grattis♥ missade jag att säga igår. Så fint namn Agnes. Jag tänkte på dig igår när de berättade på bolibompa vilka som hade namnsdag men sen kom något emellan såklart. Ha en bra fredag med mycket nyktert roligt♥

2010-01-22 @ 07:51:59
URL: http://www.somepieceofcake.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0